BEETHOVENS EGMONT: Lang leve de vrijheid!
Beethovens Egmont: Lang leve de Vrijheid
Een tijdreismachine neemt u mee op een reis naar het Nederland van het verleden, aan het begin van de Tachtigjarige Oorlog. We volgen graaf Lamoraal van Egmont. Hij protesteert tegen de brute maatregelen van en onderdrukking door de Hertog van Alva. Als Egmont wordt uitgenodigd hierover in gesprek te gaan, is de vrees dat dit een vals voorwendsel is om Egmont te arresteren. Desondanks weigert hij weg te lopen en zijn vrijheidsideaal op te geven. De angst wordt bewaarheid: hij wordt gevangengezet en – de wanhopige inspanningen van zijn minnares Klaartje ten spijt – ter dood veroordeeld.
Beethoven was een fervent aanhanger van de idealen van de Franse Revolutie. Hij barstte daarom in woede uit toen Napoleon zichzelf tot keizer kroonde. Napoleon bleek niet de vrijheidsstrijder te zijn die Beethoven voor ogen had, maar een veroveraar en een alleenheerser. Hij kraste Napoleons naam uit de partituur van de Eroïca-symfonie, die aan hem was opgedragen: zo hard, dat er alleen nog maar een gat in het papier te zien was.
Die vrijheidsstrijder zag Beethoven wel in Egmont. De Zuidnederlandse graaf en zijn heroïsche zelfopoffering – vooral in de vorm die Goethe van deze geschiedenis heeft gemaakt – was voor Beethoven een uitermate geschikt onderwerp om uiting te geven aan zijn eigen vrijheidsidealen en bezorgdheid rondom de politieke situatie van zijn tijd. Hij gaf daarom met veel graagte gehoor aan de oproep van Goethe om muziek ter begeleiding van zijn toneelstuk Egmont te schrijven. De schrijver Franz Grillparzer bracht nadien een tekst uit die – los van het toneelstuk van Goethe – bij de muziek van Beethoven kon worden voorgedragen.
Muziek:
Ludwig van Beethoven – Egmont, Op. 84
toneelmuziek bij Goethes Egmont (bewerking voor piano quatre-mains, sopraan en verteller)
1. Overture: Sostenuto, ma non troppo – Allegro
2. Lied: “Die Trommel gerühret”
3. Entracte: Andante
4. Entracte: Larghetto
5. Lied: “Freudvoll und leidvoll”
6. Entracte: Allegro – Marcia
7. Entracte: Poco sostenuto e risoluto
8. Klärchens Tod
9. Melodram: “Süßer Schlaf”
10. Siegessymphonie: Allegro con brio
Voordracht: Simon Mulder
Sopraan: Meneka Senn
Piano quatre-mains: Tobias Borsboom & Yukiko Hasegawa
Tekst:
Tobias Borsboom, gebaseerd op de begeleidende declamatorische tekst van Franz Grillparzer, en het toneelstuk ‘Egmont’ van Johann Wolfgang von Goethe
Zakelijke leiding: Bureau Hanna
[email protected]
0634503933
Een tijdreismachine neemt u mee op een reis naar het Nederland van het verleden, aan het begin van de Tachtigjarige Oorlog. We volgen graaf Lamoraal van Egmont. Hij protesteert tegen de brute maatregelen van en onderdrukking door de Hertog van Alva. Als Egmont wordt uitgenodigd hierover in gesprek te gaan, is de vrees dat dit een vals voorwendsel is om Egmont te arresteren. Desondanks weigert hij weg te lopen en zijn vrijheidsideaal op te geven. De angst wordt bewaarheid: hij wordt gevangengezet en – de wanhopige inspanningen van zijn minnares Klaartje ten spijt – ter dood veroordeeld.
Beethoven was een fervent aanhanger van de idealen van de Franse Revolutie. Hij barstte daarom in woede uit toen Napoleon zichzelf tot keizer kroonde. Napoleon bleek niet de vrijheidsstrijder te zijn die Beethoven voor ogen had, maar een veroveraar en een alleenheerser. Hij kraste Napoleons naam uit de partituur van de Eroïca-symfonie, die aan hem was opgedragen: zo hard, dat er alleen nog maar een gat in het papier te zien was.
Die vrijheidsstrijder zag Beethoven wel in Egmont. De Zuidnederlandse graaf en zijn heroïsche zelfopoffering – vooral in de vorm die Goethe van deze geschiedenis heeft gemaakt – was voor Beethoven een uitermate geschikt onderwerp om uiting te geven aan zijn eigen vrijheidsidealen en bezorgdheid rondom de politieke situatie van zijn tijd. Hij gaf daarom met veel graagte gehoor aan de oproep van Goethe om muziek ter begeleiding van zijn toneelstuk Egmont te schrijven. De schrijver Franz Grillparzer bracht nadien een tekst uit die – los van het toneelstuk van Goethe – bij de muziek van Beethoven kon worden voorgedragen.
Muziek:
Ludwig van Beethoven – Egmont, Op. 84
toneelmuziek bij Goethes Egmont (bewerking voor piano quatre-mains, sopraan en verteller)
1. Overture: Sostenuto, ma non troppo – Allegro
2. Lied: “Die Trommel gerühret”
3. Entracte: Andante
4. Entracte: Larghetto
5. Lied: “Freudvoll und leidvoll”
6. Entracte: Allegro – Marcia
7. Entracte: Poco sostenuto e risoluto
8. Klärchens Tod
9. Melodram: “Süßer Schlaf”
10. Siegessymphonie: Allegro con brio
Voordracht: Simon Mulder
Sopraan: Meneka Senn
Piano quatre-mains: Tobias Borsboom & Yukiko Hasegawa
Tekst:
Tobias Borsboom, gebaseerd op de begeleidende declamatorische tekst van Franz Grillparzer, en het toneelstuk ‘Egmont’ van Johann Wolfgang von Goethe
Zakelijke leiding: Bureau Hanna
[email protected]
0634503933